MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2012 listopad

Co čeká GHMP?

Praha – Pražští radní v polovině října potvrdili Magdalenu Juříkovou do funkce ředitelky Galerie hlavního města Prahy, na kterou ji koncem září doporučila výběrová komise. Juříková do čela GHMP nastupuje k 1. listopadu.

Ještě před tím než se ujala funkce, došlo k vyhrocení vztahů s muzeem AMoYA (Artbanka Museum of Young Art), které v Colloredo-Mansfeldském paláci, jenž je ve správě GHMP, provozuje soukromá galerie Dvořák Šec. Juříková v rozhovoru v Hospodářských novinách prohlásila, že tento typ spolupráce nehodlá podporovat a že smlouvy týkající se pronájmu paláce budou jedny z prvních, které chce revidovat. Provozovatelé AMoYA na to zareagovali oznámením, že činnost muzea ukončí k polovině ledna. „Přes pozitivní reakce zahraničních i domácích návštěvníků se tato iniciativa stala trnem v oku a nástrojem vyřizování účtů na domácí výtvarné scéně,“ citovala ČTK zástupkyni muzea Irenu Satkeovou.

Artbanka byla původně veřejnosti prezentována jako dobročinný projekt na podporu současného umění. Firma Art Deposit, vlastněná galeristy Olgou Dvořákovou a Petrem Šecem, měla každoročně nakupovat díla mladých umělců a následně je pronajímat firmám i soukromníkům. Vedle toho firma loni v červnu v Colloredo-Mansfeldském paláci pod hlavičkou AMoYA otevřela soukromé muzeum. Lidové noviny a Art+Antiques loni v létě upozornily na nejasné hranice mezi nekomerčními (= dotovanými z veřejných prostředků) a komerčními podniky obou galeristů i na problematičnost angažmá pracovníků GHMP v celém projektu. V říjnu pak zastupitel Jiří Liška (TOP 09) zpochybnil podmínky, za kterých GHMP dala palác Artbance k dispozici.

Začátkem roku projekt Artbanky opustil dosavadní hlavní sponzor, poštovní spořitelna Era. Provozovatelé následně oznámili, že v letošním roce žádná další díla od mladých umělců nenakoupí. Plánovali se však dál soustředit na rozvoj muzea AMoYA. V létě se jim podařilo získat záštitu ministryně kultury Aleny Hanákové (TOP 09 + Starostové) na prezentaci vysokých uměleckých škol na půdě muzea. Angažmá ministryně vyvolalo vlnu kritiky ze strany části studentů těchto škol, umělců a teoretiků. Ministryni vytýkali, že dává přednost kontroverznímu soukromému projektu, místo aby podpořila příspěvkové organizace vlastního rezortu, kterou mají obdobnou agendu v náplni své práce.

Pro novou ředitelku GHMP je podle zveřejněné koncepce důležitá konkurenceschopnost instituce vůči jiným galeriím i historickým památkám. Podle jejího názoru by měla galerie přehodnotit majetkovou politiku (v současné době GHMP spravuje deset objektů) i náplň realizovaných výstav. Nově by tak galerie měla směřovat k „dislokaci svěřených prostor“ a nabízet „větší a dlouhodobější projekty na méně místech, které by svou kvalitou a délkou trvání přilákaly větší pozornost odborné i laické veřejnosti“.

Právě vysoký počet budov a jejich správa byly hlavním tématem druhého kola výběrového řízení, ve kterém se rozhodovalo mezi Juříkovou, odcházejícím ředitelem Moravské galerie Markem Pokorným a ředitelem Domu umění města Brna Rostislavem Koryčánkem. Všichni tři uchazeči měli zodpovědět otázku: „Jak hodláte docílit překonání této roztříštěnosti a jak hodláte tuto vnitřní synergii zúročit v komunikaci s veřejností?“ Odpovědi jednotlivých kandidátů v zápise, který je k dispozici na stránkách magistrátu, nejsou zaznamenány.

Do budoucna můžeme podle dosavadních vyjádření ředitelky počítat s bližší spoluprací GHMP s Národní galerií nebo Muzeem hlavního města Prahy. Muzeum by například mohlo připravit  historickou expozici související s dějinami Prahy pro druhé patro Staroměstské radnice, kde by tak mohla vzniknout výstava lákavá pro turisty navštěvující radniční věž. Nové využití, respektive lepší propagaci a atraktivnější program bychom nově měli nalézt také v Domě U Zlatého prstenu, kde je od roku 2009 instalována expozice Po sametu / Současné české umění a přesahy do minulosti. Výstavní program představující současné umění by se podle všeho měl nově soustřeďovat právě do Colloredo-Mansfeldského paláce. Dům v těsné blízkosti Staroměstského náměstí by mohl sloužit například jako „informační a edukační centrum“ galerie i dalších příspěvkových organizací hlavního města Prahy, navrhuje Juříková ve své koncepci.

Podstatnou součástí projektu Magdaleny Juříkové je také plán na přehodnocení stávající sbírky galerie, která podle jejího názoru obsahuje i méně hodnotné práce a duplicity, které by galerie mohla na základě odborného posouzení prodat a místo nich nakoupit díla, která ve sbírce chybí. Na základě finančních možností zároveň Juříková navrhuje doplnění fotografické sbírky.

Konkurz na ředitele GHMP byl zlomový především díky otevřenosti celého řízení. Magistrát hlavního města Prahy, tedy zřizovatel galerie, zveřejnil projekty jednotlivých kandidátů i zápisy obou kol výběrového řízení. Jediným vyřazeným uchazečem se stal Richard Drury, protože nepředložil doklad o nejvyšším dosaženém vzdělání a nostrifikační osvědčení.