MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2012 duben

Mánes v rekonstrukci

Praha – Začátkem dubna by měla začít generální rekonstrukce výstavní síně Mánes. Dlouho očekávaná událost vzbuzuje řadu otázek i emocí. Nejasné financování rekonstrukce, dodnes pro některé neuzavřený proces převedení objektu na Nadaci českého výtvarného umění (NČVU), nedávná výstavní historie i protichůdné informace spojené s výběrem architekta zodpovědného za rekonstrukci funkcionalistické památky vytvářejí neostrý obraz celého projektu.

Během března proběhly v Mánesu dvě události vázané na počátek rekonstrukce. V neděli 11. března se uskutečnila aukce více než tří stovek děl z depozitáře NČVU, o týden později pak benefiční koncert. Aukce dohromady vynesla necelých 2,8 milionu korun. Nutnost hledat další finanční prostředky se stala aktuální poté, co NČVU odstoupila od spolupráce s dvojicí sponzorů. Důvodem bylo, že bývalý generální ředitel ČEZu Martin Roman a současný ředitel České televize Petr Dvořák podmínili svůj sponzorský dar podstoupením většiny ve správní radě nadace. Snaha získat faktickou moc nad majetkem i činností nadace nebyla pro radu přijatelná a sto milionů korun proto nyní musí získat z jiných zdrojů. Jak rekonstrukce s rozpočtem 150 milionů korun dopadne, nelze předjímat. Důvod k pochybnostem zavdává právě nedostatek financí; nadace má nyní k dispozici přibližně třetinu odhadovaných nákladů, 100 milionů korun si na rekonstrukci půjčuje.

Komplexní rekonstrukce funkcionalistického skvostu nad Vltavou, který výraznější opravou prošel naposledy na přelomu 70. a 80. let, je podmínkou pro konání technicky náročnějších výstav. Podle projektu HMArchitekti se má památka co nejvíce přiblížit své původní podobě definované ve 30. letech. Bude obnovena restaurace s výzdobou malíře Emila Filly, upravena výstavní síň a ve sníženém přízemí má vzniknout multifunkční prostor. Podle slov Martina Pavaly, předsedy správní rady NČVU, bude na podzim 2013 Mánes otevřen již jako moderní kunsthalle s uměleckým ředitelem a kurátorským vedením. Rok a půl před plánovaným otevřením ale zatím neznáme ani jméno kurátora, ani zamýšlený výstavní program. „Chceme se věnovat osobnostem klasiků české moderny. Dovedeme si také představit jednou za pět let udělat nějakou exkluzivní záležitost, třeba i výstavu středověkého umění. Zároveň současné české a světové umění bude naší hlavní výstavní linií,“ říká k programu Pavala.

První jasnější zmínky o rekonstrukci se datují již do roku 2009. Tehdy správní rada počítala se slavnostním otevřením výstavní síně na jaře 2012 a předpokládané náklady odhadovala na 100 milionů korun. Výběr architektonického řešení i nová vizuální identita nadace od Studia Najbrt byla představena veřejnosti v závěru roku 2009 a platí dodnes. V souvislosti s volbou architektonického studia je nadaci vyčítáno, že nevyhlásila architektonickou soutěž, ale oslovila předem vytipované architekty. K novému zpracování dokumentace tak například nebyl vyzván vnuk Otakara Novotného Tomáš Novotný, který je dědicem autorských práv architektonického řešení budovy.

Když se v roce 1930 nová budova Spolku výtvarných umělců Mánes otevírala, jednalo se o slavnostní událost. Spolek založený na konci 19. století tehdy sdružoval výrazné představitele modernismu. V nově postavené budově navržené žákem Jana Kotěry se konala první výstava světového surrealismu v Československu i přehlídky kanonizující českou modernu. Po roce 1948 majetek spolku přešel pod Český fond výtvarných umělců, zaštiťující oficiálně registrované umělce. Dnešní NČVU je nástupnickou organizací fondu. Není spolkem sdružujícím umělce, ale institucí s radou, která spravuje movitý i nemovitý majetek. Obnovený SVU Mánes se o budovu neúspěšně soudil, jeho restituční nároky však soudy neuznaly.