MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2012 prosinec - leden

MG bez ředitele

Brno – K 30. listopadu ukončil Marek Pokorný svůj pracovní poměr s Moravskou galerií v Brně. Záměr odejít z čela galerie oznámil již začátkem září. Výběrové řízení na nového ředitele nicméně  Ministerstvo kultury vyhlásilo až v půlce listopadu s uzávěrkou do konce roku. Minimálně měsíc tak galerie bude bez ředitele.

Marek Pokorný Moravskou galerii řídil posledních osm let. Instituce je dnes vnímána jako bezproblémově fungující pracoviště, dobře naplňující role moderního muzea umění, a to jak směrem k široké veřejnosti, tak i z hlediska odborných výstupů. Její vlajkovou lodí se stala přehlídka grafického designu Bienále Brno, která podle Pokorného nemá daleko k tomu být nejprestižnější akcí svého druhu na světě. V rámci galerie pak v loňském roce vzniklo národní metodické centrum (Centrum nových strategií muzejní prezentace nebo-li CENS), které je jediným pracovištěm v České republice řešícím teoretické rámce výstavní činnosti v kontextu muzea umění.

Ve srovnání s dobou před nástupem Marka Pokorného vzrostla návštěvnost galerie o více než polovinu a ustálila se v průměru na 110 tisících vstupech za rok (Národní galerie vykazuje 470 tisíc návštěv). Rekordní počet zaznamenala v roce 2009, kdy do ní zavítalo dokonce 123 tisíc lidí (čísla za rok 2012 zatím nejsou k dispozici). Celkem zde za uplynulých osm let proběhlo pět ročníků Bienále Brno a na 260 výstav. Z nich jmenujme aspoň jeden z vůbec nejnáročnějších výstavních počinů posledních let, loňskou výstavu Obrazy mysli / Mysl v obrazech, nebo monografické přehlídky Milady Marešové, Kamila Lhotáka, Jana Merty, Vladimíra Skrepla či Viktora Pivovarova.

Moravská galerie dnes spravuje tři historické paláce v centru Brna a dvě detašovaná pracoviště. V roce 2011 otevřela pro veřejnost zrekonstruovanou Jurkovičovu vilu v Brně Žabovřeskách a od roku 2006 má ve správě také rodný dům Josefa Hoffmanna v Brtnici u Jihlavy. Významnou součástí současného fungování galerie je spolupráce se zahraničními institucemi. Náročná v tomto směru byla zejména zmiňovaná výstava Obrazy mysli / Mysl v obrazech připravená v partnerství s Deutsches Hygiene-Museum v Drážďanech.

„V letošním roce se z mého pohledu uzavírá jistý životní cyklus Moravské galerie v Brně. Nejen, že končí naplňování její střednědobé rozvojové strategie, ale bude také nutné učinit určitá rozhodnutí, která ovlivní její fungování a podobu v dalších pěti až deseti letech. Na jednu stranu bych byl rád u toho, ale na straně druhé jsem si začal být vědom svých stále častěji se objevujících úvah směřujících k jiným projektům a projekcím své vlastní budoucnosti,“ vysvětluje svůj dobrovolný odchod Pokorný. „Nebylo by proto správné nastavit nová pravidla a třeba změnit kurz, aniž bych měl vnitřní jistotu, že ho budu schopen a ochoten v horizontu několika let držet a uskutečňovat.“

Poněkud jiný rozměr tomuto vyjádření dává jeho varování před trvalým podfinancováním galerie v poslední výroční zprávě. „Vnitřní rezervy instituce jsou z dlouhodobého hlediska vyčerpány a efektivitu při využívání vnitřních zdrojů lze nadále zvyšovat pouze při radikální změně cílů instituce v oblasti zprostředkování kulturního dědictví. O dlouhodobých problémech při naplňování jedné z hlavních funkcí definovaných ve zřizovací listině, jíž je sbírkotvorná činnost, nemluvě,“ napsal ve zprávě zveřejněné letos v létě.

Pokorný se v letech 2010 a 2011 zúčastnil obou konkurzů na místo generálního ředitele Národní galerie a letos na podzim kandidoval na post ředitele Galerie hlavního města Prahy. Spekuluje se o něm jako o možném nástupci Vladimíra Rösela v čele Národní galerie. Z kandidátů, kteří se zúčastnili minulých konkurzů, má nejvíce zkušeností s řízením velké muzejní instituce. Pokud by ministerstvo nechtělo v rozmezí pouhých několika let vyhlašovat již třetí výběrové řízení, bylo by přímé jmenování Pokorného nejsnáze obhajitelným krokem. Podle informací internetového deníku Česká pozice bylo začátkem listopadu odvolání Vladimíra Rösela již připraveno, chyběl jen podpis ministryně. Po blamáži s Národním divadlem měl však Aleně Hanákové odvolání dalšího ředitele vymluvil její stranický kolega Petr Gazdík.

Podle tiskové mluvčí Ministerstva kultury by v čele Moravské galerie měl zasednout někdo podobný Marku Pokornému. Podmínkou pro vstup do konkurzu je dosažené magisterské nebo inženýrské vzdělání, nejméně pětiletá praxe v řízení pracovních týmů a „obecné znalosti z oblasti muzeologie a oboru dějin umění“. Podobně jako v jiných výběrových řízeních ani tentokrát není podmínkou uměleckohistorické vzdělání.