MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

duben / 2017
Aktuální
číslo
  duben

obsah

František Tkadlík v Liberci 

Rozhovor s Pavlou Melkovou 

Konceptualismus v učebnicích

 

 

Výběr z archivu

Gerhard Richter ve Vídni, Londýně
a Mnichově – AA 2009/04

Na okraj nadcházející výstavy v NG...

Top 10 Gerharda Richtera – ART+
Jen v posledním půl roce se na světových
aukcích prodaly čtyři desítky Richterových
obrazů za více než 200 milionů dolarů.

Dest let bez Karla Srpa – AA2007/06 
Před deseti lety byl z čela GHMP poprvé
odvolán Karel Srp...

Na návštěvnosti (ne)záleží

Náš časopis pravidelně přináší přehled nejnavštěvovanějších výstav skončeného roku. Do únorového čísla přehled návštěvnosti za rok 2016 sestavovala naše nová redakční posila Anežka Bartlová. Patří ji za to veliké díky. Jedná se totiž o úkol nezábavný, nejednoduchý a nevděčný. Pokud mohu mluvit na základě vlastní zkušenosti s prací na přehledu za rok 2014, je to především práce spojená s pochybnostmi o její účelnosti či přímo obavami, jestli její výsledek nemůže být škodlivý.

Zájem o Slovanskou epopej v The National Art Center Tokyo je velký,  foto z vernisáže: GHMP

Člověk nemusí být paranoidní, aby si při ní začal představovat zástupce zřizovatele, jak mlátí ředitele „své“ instituce o hlavu čísly dokládajícími pokles návštěvnického zájmu nebo poukazuje na to, že ve vedlejším kraji si v tomto ohledu vedou lépe. Podobně dobře si lze představit samotného ředitele dotčené instituce, jak sestavuje výstavní plán na příští rok a na poslední chvíli do něj zařazuje výstavu děl Alfonse Muchy, Josefa Lady, případně filmových kostýmů z Pyšné princezny, aby napřesrok nebyl zase hubován. Obavy přetrvávají i přes to, že v našich příspěvcích na téma návštěvnosti vždy zdůrazňujeme, že takovéto poměřování není jejich cílem.

Proč se, ale vracíme k návštěvnosti nyní, když jsme ji zpracovali už v únoru? Aktuálně se témuž tématu, jen v globálním rozměru, věnuje časopis The Art Newspaper. Asi spíše nepřekvapivě v jeho přehledu nefiguruje žádná z tuzemských institucí ani zahraniční výstava českého umělce. Podle aktuálních informací v Tokiu skóruje český afišista a panslavista Mucha se svou Epopejí. Ministerstvo zahraničních věcí prý počítá u výstavy s velmi solidním čtvrt milionem návštěvníků. Nechceme předbíhat, záleží pochopitelně na síle konkurence, ale soudě podle loňských čísel, na první příčku to ani v rámci japonské metropole stačit nebude. Renoira v tokijském Národním centru umění, ve stejném muzeu, které nyní hostí Muchu, loni vidělo 670 tisíc lidí.

V přehledu The Art Newspaper nás ovšem zaujala jiná informace. Po letech růstu konečně začala klesat návštěvnost newyorské MoMA, konkrétně z předloňských 3,1 na loňských 2,8 milionu. I bez Muchy a Renoira na programu muzeum na 53. ulici trpí v posledních letech nesnesitelným přelidněním, které často znemožňuje adekvátní prohlídku jeho stálých expozic a výstav. Nejedná se o dramatický propad, můžeme však doufat, že tento trend bude v příštích letech pokračovat.