MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 březen

Neklidná doba grafická

Praha – V Clam-Gallasově paláci byla 12. února vyhlášena dvě ocenění za grafiku ­– Cena Vladimíra Boudníka a Grafika roku 2007. Laureátem Boudníkovy ceny, udílené za souhrnnou tvorbu, byl zvolen jedenatřicetiletý Vojtěch Kovářík. Výtvarník, který před pěti lety absolvoval v ateliéru grafiky Margity Titlové-Ylovsky na brněnské FaVU, s oblibou zobrazuje neosobní prázdné prostory průmyslové architektury. Jako podklad používá fotografii

„Industriální téma zůstává u Vojty již delší dobu stejné, mění se technika,“ vysvětluje Marcel Fišer, ředitel Galerie Klatovy/Klenová. „Kovářík vytváří obrazy rukodělnou parafrází principu CMYK.“ V barevném modelu CMYK, který používají například inkoustové tiskárny, vznikají všechny barvy mícháním čtyř základních odstínů: azurové, purpurové, žluté a černé. Ruční nápodoba průmyslového tisku je velmi pracná, a proto ročně vzniká jen pár grafik v nízkém nákladu. „Je dobré, že letošní Cena Vladimíra Boudníka vyzdvihla právě tento neokázalý a náročný přístup,“ uzavírá své hodnocení Fišer. Boudníkovu cenu dotuje pražský magistrát částkou 30 tisíc korun.

Soutěž Grafika roku má několik kategorií, a tedy i vítězů. V základní kategorii velkých formátů vyhrál expresivní linoryt V hospodě od Lukáše Kudrny, odchovance Šalamounova ateliéru Ilustrace a grafiky. Mezi studentskými pracemi byl nejvýše oceněn Jakub Honetschläger z ateliéru Vladimíra Kokolii a jeho sítotiskový portrét domu v Evropské ulici, vytlačený do plastu. V rámci soutěže se dále hodnotily autorské knihy a byly uděleny ceny za jednotlivé techniky (lino, hlubotisk, počítačová grafika) podpořené partnerskými organizacemi – Metrostavem, Stavbami silnic a železnic a Nadací Český fond umění.

„Co se týče vývojových trendů, zaznamenali jsme ústup litografie ve prospěch lina. Linoryt láká jako bezprostřední způsob vyjádření, který můžete vyrobit v podstatě doma na stole,“ hodnotí letošní ročník Simeona Hošková, ředitelka pořádajícího sdružení Inter-Kontakt-Grafik. Novinkou jsou letos doprovodné výstavy zahraničních umělců – v Polském institutu bude do 21. března k vidění výstava Andrzeje Bednarczyka Calculatorium Mundi a Maďarské kulturní středisko hostí montáže Gábora Nagye nazvané poeticky Okvětní plátky k snídani.

Polský výtvarník Andrzej Bednarczyk komentoval přehlídku české grafiky v Clam-Gallasově paláci, která bude pro zájemce otevřena do 18. března, takto: „Dnešní doba je pro grafiku poměrně neklidná. Jsem rád, že nové techniky nezabily staré, ale že z nich vyrůstají.“