MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2018 únor

Nový týdeník o umění na obrazovkách

Praha – Začátkem letošního roku se na programu ČT Art objevil nový kulturní týdeník ArtZóna. Součástí padesátiminutové stopáže „informačně-kritického magazínu“, jak jej charakterizují autoři, budou rozhovory, kritické reflexe aktuálních události, reportáže a závěrečná tematická diskuze s hosty. S uvedením ArtZóny zároveň došlo ke zrušení množství  kulturních pořadů, které by měl nový formát nahradit. Z obrazovek tak zmizely Divadlo žije!, Terra Musica, literární týdeník ASAP, filmový týdeník Film 2017, ale i diskuzní Konfrontace Petra Fischera a Jasná řeč Josefa Chuchmy, které se témat souvisejících s výtvarným uměním opakovaně dotýkaly. Měsíčníku o výtvarném umění Artmix, který je vysílaný více než deset let, se změny nedotkly. 

Nasazení ArtZóny do hlavního vysílacího času slibuje vyšší sledovanost, než jakou měly zrušené pořady uváděné v pozdních večerních hodinách. Moderátorem pořadu se stal Saša Michailidis, bývalý ředitel pražského Radia 1 a dlouholetý moderátor kritického filmového týdeníku Odvážné palce tamtéž, režisérem je pak Jakub Skalický, který se v minulosti v České televizi podílel na alternativním lifestylovém pořadu Paskvil. Programově se na obsahu ArtZóny podílí trojice dramaturgů: Nora Obrtelová, Vojtěch Dlask a Jan Tengler. Natáčení bude střídavě probíhat v pražském a brněnském studiu, což se má odrazit i ve skladbě příspěvků.

Podstatnou součástí ArtZóny je přidružený web, jehož šéfredaktorem se stal publicista Josef Chuchma, donedávna vedoucí víkendové přílohy Orientace Lidových novin. Web bude přinášet původní obsah ze všech oblastí kultury a jeho devizou má být tematická šíře, kterou ostatní převážně úzce profilované kulturní weby nenabízejí. Přes částečný obsahový překryv fungují stránka a týdeník do značné míry samostatně. Přispěvateli jsou převážně spolupracovníci z řad oborových publicistů, v oblasti výtvarného umění jde o Jiřího Ptáčka. Součástí webu je vedle informační rubriky 360 recenzní rubrika Inside a sekce Profil představující audiovizuální portfolia mladých umělců (Johana Novotná, David Přílučík).

Podle slov Chuchmy web cílí především na mladší publikum, pohybující se primárně v online světě. Grafický design stránky připravili Petr Cabalka a Filip Nerad z Anymade Studio, které stojí například také za novou vizuální identitou Galerie hl. města Prahy.

Z domácích celoplošných stanic se veřejnoprávní Česká televize kulturnímu zpravodajství věnuje nejvíce. ČT Art je pak jediným kanálem, který systematicky poskytuje výtvarnému umění alespoň nějaký prostor. Na základě prvních odvysílaných dílů ArtZóny se zdá, že pořad bude vedle aktuálního zpravodajského servisu věnovat prostor i kritické reflexi, které se jinak v oblasti výtvarného umění ani Událostem v kultuře, týdeníku Kultura+ a specializovanému Artmixu příliš nedostává.