MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2007 červen

Ohlédnutí za veletrhem

Nedávno skončený veletrh Antique v pražském Mánesu, pořádaný Asociací starožitníků ČR, byl již 19. v pořadí. Pro ty, kteří na naše veletrhy nechodí pravidelně, si dovolím zopakovat, že naše prodejní výstavy probíhají v Mánesu pravidelně dvakrát do roka, v listopadu a květnu, ten příští bude od 8. do 12. listopadu 2007.

Jako téma letošního jarního veletrhu jsme vybrali „životní styl a umění konce 19. století“.  Vystavovatelé, kterých je přes 50 z celé republiky, nabízeli zájemcům řadu kvalitního nábytku, porcelánu, skla, obrazů i plastik z tohoto období. Ocenění za nejlepší expozici veletrhu obdržela firma Pražské starožitnosti Zdeňka Uhlíře, která návštěvníkům předvedla elegantní salon konce 19. století, z něhož dýchala neodolatelná atmosféra pohodlí, doplněná obrazy významných soudobých malířů a vitrínou s porcelánem a šperky.

Překvapením pro nás byla kvalitní nabídka artefaktů z období pozdějšího: návštěvníci zde mohli vidět například obrazy od Čapka, Filly, kresby od Picassa. Stejně zajímavá byla i nabídka nábytku z 20. a 30. let, z nějž odbornou komisi nejvíce zaujala kompletní kubistická pracovna od Bohumila Waiganta, žáka Kotěry, vytvořená na Moravě jako zakázková práce, kterou přivezla firma Art-interier Teichman.

Ostatně i jednu z dvou hlavních cen veletrhu, kterou společně udělují ředitel Národní galerie Milan Knížák a čestný prezident Asociace starožitníků Richard Šubrt, obdržela unikátní rondokubistická knihovna navržená Josefem Gočárem, nabízená firmou Antik J.H. Druhou hlavní cenu dostaly empírové hodiny od Josefa Božka z roku 1810, vystavené společností Meissner & Neumann.

Odborná veřejnost i naše komise hodnotily pozitivně fakt, že je na veletrhu minimální výskyt replik. Návštěvnost byla dobrá a největší poptávka byla tradičně po kvalitních obrazech, nově pak po špercích, které se prodávaly ve všech cenových kategoriích. Velmi nás těší, že na veletrh chodí stále více lidí jako na výstavu – využívají velkou koncentraci starožitností k sebevzdělání a k orientaci v cenách.

Veletrh není pro nás starožitníky a galeristy jen obchodní příležitostí. Má pro nás daleko hlubší význam, protože si zde můžeme mezi sebou vyměnit poznatky, zkušenosti, pocity, odborné znalosti. Pět dní zde trávíme pospolu, což je v tak individuálním podnikání, jakým starožitnosti jsou, velmi přínosné. Jsou zde přítomni vynikající odborníci a mnozí přicházejí jako návštěvníci. Zvyšující se kvalita veletrhu, kterou lze pozorovat každým novým rokem, nás jako organizátory naplňuje hrdostí, že dokážeme na českém trhu a s českými starožitnickými firmami naplnit obě patra Mánesu solidní a kvalitní nabídkou.