MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2018 duben

Pařížský začátek Kupkova evropského turné

Paříž - V Grand Palais byla 20. března otevřena rozsáhlá retrospektiva Františka Kupky s podtitulem Průkopník abstrakce. V Paříži výstava potrvá do července, odkud zamíří do Prahy a na jaře 2019 do Helsinek, kde se uskuteční v Ateneum Art Museum. Poslední rozsáhlá Kupkova výstava, Cesta k Amorfě, se v České republice uskutečnila před šesti lety, zatímco francouzská retrospektiva proběhla naposledy v Musée d’Art moderne de la Ville de Paris v roce 1989. I díky jeho zařazení ve stálé expozici Centre Pompidou nicméně Kupka nepatří k neznámým autorům.

Aktuální výstava čerpá ze sbírek Národní galerie v Praze, Centre Pompidou, Solomon R. Guggenheim Museum, vídeňské Albertiny a soukromých kolekcí. Kurátorsky jsou pod ní podepsaní Brigitte Leal, která působí coby šéfkurátorka v Centre Pompidou, historička umění českého původu Markéta Teinhardt vyučující na pařížské Sorbonně a kurátor Pierre Brullé. Teinhardt a Brullé se podíleli na pražské výstavě z roku 2012, Leal už byla v Grand Palais autorkou výstavy věnované Georgesi Braquesovi v roce 2013.

Pařížská výstava čítá tři stovky Kupkových děl. Tentokrát nechybí ani stěžejní Amorfa – Dvoubarevná fuga ze sbírek Národní galerie, kterou v roce 2003 v době ředitelování Milana Knížáka instituce odmítla do Francie zapůjčit vzhledem k údajnému nebezpečí, které by představoval její transport. Obraz měl být součástí výstavy v K pramenům abstrakce v Musée d’Orsay. Rozhodnutí restaurátorů NG v čele s vedoucím restaurátorského oddělení Petrem Kuthanem tehdy vyvolalo v řadách historiků umění nesouhlasné reakce, proti se postavila vedle Marie Klimešové také Meda Mládková. Ve prospěch vystavení se vyjádřil i restaurátor Amorfy Karel Streti. „Obraz jsem restauroval a konsolidoval a myslím si, že by zápůjčku snesl,“ uvedl.

Pařížská výstava představuje chronologicky v pěti částech Kupkovu tvorbu v jejích hlavních polohách – od symbolistních maleb, přes karikatury z počátku století, ilustrace cyklu Člověk a země, propracovávání se k abstrakci a její podoby až do počátku padesátých let.

V září se výstava přesune do Valdštejnské jízdárny, její kurátorkou zde bude Anna Pravdová z Národní galerie. Koncepce bude s drobnými úpravami odpovídat té pařížské. Také v Národní galerii budou představena všechna zásadní Kupkova díla, ačkoli rozsahem bude o něco menší a dílčí změny se dotknou výběru děl.

Grand Palais patří díky svojí atraktivní výstavní dramaturgii ke galeriím dosahujícím u jednotlivých výstav statisícové návštěvnosti. Bude tak zajímavé sledovat, jak divácky atraktivní se ukáže být právě Kupka. Z dosavadních tiskových reakcí lze zmínit článek v deníku Le Monde, který výstavu označil za jednu z nejhezčích roku. Výstavu doprovodila i emise poštovních známek vydaných u příležitosti retrospektivy s obrazem Plány podle barev (Žena v trojúhelnících) za 1,9 Eur, který se stal i ústředním motivem vizuálu výstavy.