MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2007 červen

Vášeň versus peníze

Vídeň – Jednou z nejzajímavějších událostí Vídeňského týdne umění, který se konal ve dnech 23. až 29. dubna, byla panelová diskuse o trhu s uměním na půdě společnosti Dorotheum, kterou opanovali američtí sběratelé Don a Mera Rubellovi a zakladatel londýnského investičního fondu Fine Art Fund Philip Hoffman.

Charizmatičtí manželé Rubellovi a Philip Hoffman reprezentují zcela opačné pohledy na trh s uměním. Půvab debaty byl v tom, že ačkoliv šlo o velice vyhraněnou polemiku, ať mluvila jedna či druhá strana, člověk musel dát řečníkovi za pravdu. Rubellovi, jejichž sbírka v Miami je proslulou, jsou vášnivými sběrateli, Hoffman je naopak chladně uvažujícím byznysmenem, který umění chápe primárně jako investiční příležitost. „My jsme ti zlí kluci trhu s uměním,“ představil se hrdě.

O tom, jak velký objem finančních prostředků Fine Art Fund v současnosti spravuje, natož pak které autory a která díla vlastní, Hoffman zásadně nehovoří. Pokud se však jako investor chcete stát jeho podílníkem, musíte investovat minimálně čtvrt milionu dolarů. „Nevěřím obecně v umění jako investiční příležitost, ale věřím, že jsou jednotliví umělci, na kterých lze udělat 20 procent za rok,“ shrnul svůj pohled na umění Hoffman.

„Svěřili byste fondu vy své peníze?“ zeptal se na to moderátor Rubellových. „Proboha ne!“ ohradila se okamžitě Mera. „Pro nás je šílené slyšet takovéhle řeči o procentech, my považujeme za velké privilegium, že můžeme sbírat umění, že můžeme být s uměním. Cena pro nás není důležitá,“ dodala. „My jsme oběti vášně. Umění pro nás bylo vždy předmětem vášně,“ doplnil svou ženu Don.

„Kdybychom ale investovali,“ pokračoval, „bylo by asi dobré mít na to někoho, kdo není tolik vášnivý, kdo má profesionální odstup. Nemyslím si, že by to bylo tak, že jedni jsou spravedliví a druzí ne. Jsou to jen dva různé přístupy.“

„Co to děláš? Proč je hájíš?“ vyskočila hned Mera. „Tihle lidé představují říši zla. Oni ničím nepřispívají, jde jim jen o to, aby vydělali. Štve mě, když se v souvislosti s uměním hovoří jen o penězích, protože je spoustu skvělých umělců, kteří si nikdy nevydělají ani na to, aby uživili svou rodinu.“

O závěr debaty se postaral Don, který vyzval publikum, aby hlasovalo, zda považuje činnost Hoffmanova fondu za nemorální a zda vnímá trh jako zkorumpovaný. Fine Art Fund nikomu nevadil. Pokud jde o trh, byl výsledek dosti nejednoznačný. Konečný verdikt totiž zněl, že trh není zkorumpovaný, jen zmanipulovaný.