MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 červen

Výkresy místo Kintery

Pardubice – Charita je argument, jímž se lze dobře ohánět a který lze stěží něčím přebít. Potvrzují to i současné problémy pardubické Galerie Mázhaus. Galerie současného umění, která sídlí vedle radnice, se má do konce roku vystěhovat a uvolnit místo projektům magistrátu. Podle vyjádření náměstkyně primátora Štěpánky Fraňkové by měl prostor sloužit charitativním výstavám.

„V Pardubicích nám chybějí důstojné prostory pro charitativní výstavy a podobně. V plné nahotě se to ukázalo při nedávné prodejní výstavě prací dětí z dětského domova v Hrochově Týnci,“ uvedla pro ČTK Fraňková.

Galerii Mázhaus rozhodnutí radnice poněkud zaskočilo. „Nikdo s námi oficiálně nejednal. O plánované výpovědi jsme se dověděli z městského zpravodaje. Je to hezký dárek k pátým narozeninám galerie,“ komentuje situaci organizátorka většiny výstav Alexandra Prokopová.

Druhým argumentem radnice proti využití Mázhausu k prezentaci umění jsou svatby, které tudy procházejí k obřadní síni. „Procházejí tu už pět let a nikomu to nevadilo,“ namítá Prokopová. Podle zástupců města by nicméně takto reprezentativní prostor měl sloužit „co nejvíce obyvatelům Pardubic“. Jak uvedla pro pardubický Radniční zpravodaj náměstkyně Fraňková, v praxi to znamená například výstavu fotosoutěže pardubického zpravodaje nebo dětských výkresů.

Pardubický Mázhaus se naproti tomu orientuje na tvorbu začínajících a mladých autorů, kteří mají vazbu k regionu. Spolupracoval například s Krištofem Kinterou nebo Terezou Šmahovou. Galerie se zároveň snaží postihnout charakter města, které je domovem Semtexu. Každý rok na podzim pořádá výtvarný festival, loni na téma Pardubická Industria: Chemie (na snímku) ve spolupráci s podnikem Tesla a Východočeskou galerií.

„Řešíme tu zástupné problémy,“ hodnotí situaci zástupkyně galerie Alexandra Prokopová. Za snahou odstranit Galerii Mázhaus podle ní stojí proměna kulturní politiky na radnici: „V podstatě byl zrušen kulturní odbor. Z šesti až osmi lidí tam zůstala jedna úřednice.“ Obtížnou pozici kultury v Pardubicích potvrzuje také ředitelka krajské Východočeské galerie Simona Vladíková: „S uměním už se tu vůbec nepočítá.“