MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2017 květen

Vysočanská La Defénse

Praha – V rozhlehlém průmyslovém areálu u stanice metra Kolbenova se mají po mnoha letech chátrání a několika požárech začít dít změny. Britský majitel na konci března vyhlásil, že zde hodlá vybudovat ArtDistrict Pragovka. Podle tiskové zprávy má být jeho součástí muzeum automobilky Praga, sestavené z kolekce soukromého sběratele Emila Příhody, koncertní sál či „Kunsthalle Národní galerie“.

Podle sdělení generálního ředitele Národní galerie Jiřího Fajta s ním však nikdo o podobném projektu nejednal. Je tedy otázkou, kdo by se měl o výstavní prostory starat a financovat jejich provoz. Autorkou tohoto nápadu je podle všeho přímo primátorka Adriana Krnáčová. Art+antiques to sdělil jak mluvčí Mount Capital, tedy britského investora, tak i sekretářka pražského radního pro kulturu Jana Wolfa. Vyjádření primátorky se nám bohužel nepodařilo získat.

V současné době je Pragovka prostorem pro ateliéry několika desítek umělců i dalších kreativců – najdeme zde filmová studia, pořádají se tu výstavy, promítání i koncerty. Budovy však jsou spíše v zanedbaném stavu.

Vzhledem k tomu, že deklarovaným zájmem investora je zachování atmosféry místa, zároveň ale též chce areál přebudovat na obytnou čtvrť pro několik tisíc rezidentů, jedná se vlastně o jakousi urychlenou gentrifikaci. Na Pragovce jakoby chtěli přeskočit fáze postupné výměny, prolínání a potkávání různých sociálních vrstev a ze stadia rozpadlých ateliérů umělců přeskočí rovnou do formátu luxusnějších rezidencí.

Podle sdělení tiskového mluvčí investora by v areálu nicméně i nadále měla být zachována funkce prostor pro umělecké ateliéry. Otázka výše nájmů však není zatím dořešena. Hlavním investorem za společností Mount Capital je developer Mark Salem, jeden z členů londýnské podnikatelské rodiny, jež má vlastnit jednu z největších soukromých sbírek současného umění v Británii.

Praha si podporu a financování prostor pro rezidenční pobyty a ateliéry umělců po vzoru západoevropských metropolí vytkla za jeden ze svých strategických cílů. Bude zajímavé sledovat, nakolik město tuto svou strategii dokáže sladit se zájmy developera. Proč by se v projektu zamýšlené výstavní síně měla angažovat Národní galerie, která je příspěvkovou organizací Ministerstva kultury, když sám magistrát je zřizovatelem Galerie hlavního města Prahy, není jasné.

Podobně nejasné je, co Adriana Krnáčová myslí, když za vzor pro Vysočany označuje pařížskou La Défense, tedy obchodní čtvrť, která je charakteristická moderními, leč poněkud sterilními stavbami.

Architektonicky nejcennějšími částmi areálu jsou budovy skladu Ministerstva pošt ze 30. let (dnes hala E) a tzv. hala 19 postavená v roce 1942 pro válečnou výrobu letadel Junkers. Po válce sem byla přesunuta výroba automobilky Praga, odtud dnešní název. Od roku 2004 jsou právě tyto dvě haly spolu s komínem s límcovým vodojemem vyhlášeny kulturními památkami. I při proměně areálu by tedy měly zůstat zachovány. Časový harmonogram projektu zatím není stanoven. Architektonické studie pro investora zatím vypracovává ateliér Jakub Cigler architekti.