MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2008 duben

Zasouvání a vysouvání

  • Datum / 02. 04. 2008
  • Autor / Štech Adam
  • Rubrika / staveniště

Na lednovém veletrhu IMM v Kolíně nad Rýnem představila nizozemská společnost Arco kabinet Pivot od designéra Shaye Alkalaye. Mladý tvůrce izraelského původu vytvořil tvarově i funkčně inovativní objekt. Lehký a praktický kabinet se pouze opře o stěnu a pak se už jen jedním pohybem ruky uživateli otevřou dvě praktické zásuvky. Ztrácí se tak nevýhoda klasických šuplíků, které musíme otevírat každý zvlášť. Funkci obzvláště oceníme při hledání nebo ve spěchu.

Shay Alkalay je absolventem Royal College of Art v Londýně, ateliéru designu Rona Arada. Školu dokončil teprve nedávno – v roce 2006. Pracuje samostatně i v rámci progresivního londýnského Okay studia, ve kterém tvoří mimo jiné jedna ze začínajících designérských hvězd – Peter Marigold.

V Alkalayově i Marigoldově tvorbě lze nalézt některé společné rysy. Oba se zaměřují na tradiční kusy nábytku, které nově reinterpretují. U Petera Marigolda to je surový dřevěný materiál, pruty, větve, jež jako by chtěl „geometrizovat“ do čistého tvaru. Shay Alkalay pracuje s čistými geometrickými formami, které opakováním a vrstvením na sebe získávají nový funkční rozměr. K tomu se ještě často váže motiv pohybu. Posouvání, zasouvání, vysouvání a rotace hrají v jeho tvorbě důležitou roli.

Typickým příkladem může být jeho úložný systém Stack universal. Ten je vytvořen ze stejných zásuvek, které jsou v libovolném počtu naskládány na sebe, díky čemuž lze vytvořit různě velký úložný prostor. Každou pak můžeme vysouvat zvlášť oběma směry. Tento kus byl vystaven i na přehlídce New Stuff v Johnson Trading Gallery v New Yorku, která se zaměřuje na nejnovější trendy v oblasti uměleckého designu. Zde byly jednotlivé zásuvky uspořádány na sebe až ke stropu.

Princip, který Shay Alkalay ve své tvorbě používá, se může skvěle uplatnit jak v klasické sériové výrobě, tak v galerijním a sběratelském provozu. V poslední době začal Alkalay spolupracovat také s designérkou Yael Merovou ve studiu nazvaném Raw edges. Jejich nejnovější dílo – pohovka a křeslo Volume – bylo vyrobeno z rolí papírové tapety.