MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2010 červenec - srpen

Ideální divák

  • Datum / 09. 07. 2010
  • Autor / Thein Karel
  • Rubrika / úhel

Věci či situace, které označujeme za umělecká díla a podle toho s nimi zacházíme, se od svého okolí liší zvláštní nevyčerpatelností. Nejde pouze o to, že se nikdy „neokoukají“, podobně jako stromy, ptáci, hory nebo moře. Jejich nevyčerpatelnost je zřejmá: jsou trvale přitažlivé pro pohled, jenž – jak říká Nietzsche – „zůstává upřen na to, co zůstává zahaleno i po svém odhalení“. Klasické jméno takové kvality, zabraňující odvrácení pohledu, je „krása“. Proč se ale tato kvalita neztrácí z děl, která se od krásna v umění radikálně odvracejí?



Uzavřený článek / Přihlašte se




Vážený uživateli, přístup k tomuto článku je umožněn
pouze předplatitelům časopisu Art+Antiques.
Přihlašovací údaje jsou zasílány společně s předplatitelskou ARTcard.