MĚSÍČNÍK O UMĚNÍ, ARCHITEKTUŘE, DESIGNU A STAROŽITNOSTECH

přihlášení

2007 únor

Návštěvnost 2006

Obecní dům Nejnavštěvovanější výstavou loňského roku nebyla hradní výstava lucemburské gotiky, jak informovala ČTK a denní tisk, ale retrospektiva módní návrhářky Blanky Matragi, kterou za necelý měsíc v Obecním domě zhlédlo neuvěřitelných 80 tisíc zájemců. To představuje denní návštěvnost přes 3400 lidí, což je počet v našich poměrech zcela nevídaný. Žádná jiná výstava se tomuto číslu ani vzdáleně nepřiblížila. Druhou nejúspěšnější výstavou Obecního domu byla výstava švýcarského fotografa Wernera Bischofa s denní návštěvností 170 lidí. Výstavu Chorvatské secese si v létě přišlo prohlédnout v průměru 90 návštěvníků denně.

Pražský Hrad

Výstavu Karel IV. – Císař z Boží milosti během tří měsíců navštívilo 100 tisíc lidí (1060 denně), jen o 5 tisíc méně, než kolik bylo celkové možné maximum dané časovými vstupenkami. Tohoto výsledku však bylo dosaženo poněkud problematickou cestou. Během prvního měsíce byla výstava vyprodaná jen ze tří čtvrtin, a tak Správa Pražského hradu nabídla zlevněné vstupenky školám. Docílila tak sice plné obsazenosti, ale mnoho zájemců se na výstavu vůbec nedostalo. Volání veřejnosti po prodloužení otevírací doby SPH odmítla, byť z hlediska ochrany vystavených exponátů k tomu nebyl žádný důvod. Druhou nejúspěšnější výstavou Hradu byla přehlídka hradních křesel a židlí Na čtyřech nohách v Letohrádku královny Anny s návštěvností 75 lidí denně.

Národní galerie

Výstavy a stálé expozice Národní galerie loni navštívilo téměř 540 tisíc návštěvníků, což je o 80 tisíc víc než o rok dřív. Jde o nejvyšší číslo za ředitelování Milana Knížáka. V roce 1998, rok před jeho nástupem, nicméně NG navštívilo téměř 690 tisíc lidí. Z výstav nejvíce lákaly akce ve Valdštejnské jízdárně. Přehlídku tvorby Františka Ženíška shlédlo v průměru 350 lidí denně, na výstavu připomínající pět století od vzniku obrazu Růžencová slavnost od Albrechta Dürera přišlo každý den v průměru 300 návštěvníků. Výstavy Běly Kolářové a Zorky Ságlové ve Veletržním paláci navštívilo shodně 280 návštěvníků denně. Retrospektivu Pavla Brázdy tamtéž jen necelých 140 návštěvníků denně.

UPM

V Uměleckoprůmyslovém muzeu nejvíce lákaly šperky a jméno operní divy Marie Callas. Výstavu Maria Callas & Swarovski – Šperky na jevišti navštívilo 25 tisíc lidí, 450 denně. Návštěvnost ostatních výstav v hlavní budově se pohybovala od 50 do 90 lidí. Retrospektivu bývalého rektora VŠUP, designéra Jiřího Pelcla vidělo v průměru 85 lidí denně. Podle ředitelky muzea Heleny Königsmarkové byly všechny výstavy kvalitativně srovnatelné. “Zahraniční návštěvník – a těch má UPM 60 procent – ale směřuje především do stálé expozice a domácí návštěvník má v Praze dostatečný výběr dalších akcí. Ale výstavy se nedělají jen pro nejvyšší počet návštěvníků,” dodává Königsmarková.

GHMP

Nejúspěšnější výstavou Galerie hlavního města Prahy byla teprve nedávno skončená retrospektiva Rudolfa Kremličky. Do konce roku ji navštívilo 15,5 tisíc lidí, což představuje denní průměr 250 návštěvníků. Druhá skončila výstava Art brut, která byla přes léto k vidění v Domě U Kamenného zvonu. Tu denně navštívilo 140 lidí. Dvojvýstavu Gross-Hudeček vidělo denně necelých 100 návštěvníků, zatímco souborná přehlídka německé malby Co bych byl bez tebe dokázala do Městské knihovny v létě přilákat jen 50 lidí denně. Podle tiskové mluvčí galerie Renaty Kricnerové byl na vině patrně nevhodný termín konání. “Každopádně byla navštěvovaná především mladší generací, což vypovídá o aktuálním zájmu o německé umění. Stala se jistě jednou z velkých událostí loňského roku, jak bylo patrné z anket mezi odbornou veřejností uveřejněných v denících,” dodává.

Rudolfinum

Galerie Rudolfinum loni neměla žádný jednoznačný divácký hit, jakým byla v roce 2004 výstava Františka Skály. Výstava fotografií Václava Jiráska Industria i přehlídka slavné holandské fotografky Rineke Dijkstra přilákaly shodně 210 návštěvníků denně. Akné, výstavu současné české malby ze sbírky Richarda Adama si každý den prohlédlo v průměru 130 lidí. “Výstava Rineke Dijkstra byla z našeho pohledu velice úspěšná. I návštěvnost byla slušná, ale hlavně se podařilo uspořádat výstavu opravdu špičkové světové umělkyně v době, kdy je na vrcholu,” říká produkční galerie Zuzana Kosořová.

Leica Gallery

Na pomyslné třetí příčce v celkovém pořadí nejnavštěvovanějších výstav figuruje Galerie Leica a její putovní výstava portrétních fotografií Antonína Kratochvíla, kterou v třinácti českých městech navštívilo 45,5 tisíc návštěvníků, o 1500 méně než předloňskou přehlídku Sebastiãa Salgada. I tak to představuje denní průměr téměř 500 lidí. „Cestování s galerií nám velmi ztížilo horké léto, které se odrazilo především na návštěvnosti. Obyvatelé měst, která vlak navštívil i v minulém roce, však výstavu již očekávali a nedali se odradit ani vysokou teplotou, která dosahovala uvnitř vlaku někdy až 50 ºC. Například v Lovosicích, kde není divadlo, ani kulturní dům, trávili studenti a děti ve vlaku celé hodiny. Plánujeme proto příští rok poslat vlak i do menších měst,“ říká ředitelka galerie Jana Bömerová.

Moravská galerie

Hlavním počinem Moravské galerie v Brně v loňském roce bylo 22. mezinárodní bienále grafického designu. Výstavy pořádané pod hlavičkou bienále v průběhu čtyř měsíců dohromady navštívilo 33 tisíc lidí, což je historický rekord. Průměrná denní návštěvnost tak vychází na 360. Dalšími divácky úspěšnými akcemi byla výstava Námořní deník hraběte Dubského a repríza výstavy Papež kouřil trávu. Návštěvnost obou byla 210 lidí denně. Celkem galerii navštívilo bezmála 150 tisíc návštěvníků. “Loňský rok nepatřil právě k těm nejklidnějším. Přesto je zřejmé, že pro Moravskou galerii v Brně přinesl mnoho pozitivního a že jsme – někdy jako zázrakem – dokázali využít všech možností, jež se před námi otevřely,” hodnotí rok 2006 ředitel galerie Marek Pokorný.

DUMB

Brněnský Dům umění - hlavní budovu i Dům pánů z Kunštátu – loni dohromady navštívilo 77 tisíc návštěvníků, což představuje průměrnou denní návštěvnost 70 lidí. Největší úspěch zaznamenala výstava Miroslava Tichého, na kterou se denně přišlo podívat 110 návštěvníků. “Vzhledem k mediální proslulosti pana Tichého se takový zájem dal očekávat,” hodnotí tento výsledek prozatímní ředitelka Jitka Vitásková. Za očekáváním podle ní naopak zůstala výstava Jiřího Georga Dokoupila s denní návštěvností 50 lidí.

Muzeum umění Olomouc

Muzeum umění Olomouc nemělo v době uzávěrky všechny statistiky ještě k dispozici. Arcidiecézní muzeum za sedm měsíců jeho existence navštívilo téměř 50 tisíc lidí. “Takové číslo považujeme jednoznačně za úspěch, domníváme se však, že v letošním roce a v následujících letech se podaří návštěvnost ještě zvýšit,” říká tiskový mluvčí muzea Petr Bielesz. Nejvíce návštěvníků Arcidiecézní muzeum přilákalo hned v prvním měsíci po svém otevření, kdy si jej přišlo prohlédnou přes 14 tisíc lidí.

Dům umění ČB

Dům umění v Českých Budějovicích, který bývá odborníky často uváděn jako jedna z nejzajímavějších galerií u nás, za celý loňský rok navštívilo jen 2 500 lidí. “Zajisté nebudeme patřit mezi nejnavštěvovanější galerie, nicméně s tímto číslem jsem v rámci možností spokojen, ač bych byl samozřejmě rád, kdyby bylo toto číslo malinko jinde,” komentuje tento výsledek ředitel galerie Michal Škoda. “Určitě už se vytvořila stálá klientela, která nabaluje další zájemce, a tak jsem docela optimistický, že se snad situace bude lepšit,” dodává. Problémem je podle něj malý zájem místního publika o současné umění i neochota ostatních jezdit na výstavy mimo Prahu.

Egon Schiele Art Centrum

Českokrumlovské Egon Schiele Art Centrum pořádalo v loňském roce tři výstavy, které dohromady navštívilo necelých 40 tisíc lidí. To představuje denní průměr 220 návštěvníků. “Mimořádný zájem zaznamenala téměř neznámá Eva Prokopcová,” zdůrazňuje ředitelka galerie Hana Jirmusová a dodává: “I to je důvod, proč v letošním roce připravíme umělkyni rozsáhlou publikaci/katalog, který by měl zmapovat její celoživotní tvorbu.”

Klatovy/Klenová

Hrad Klenová v loňském roce navštívilo 19 tisíc lidí, galerii v Klatovech další 3 tisíce. “Úspěšnost neposuzujeme podle návštěvnosti, spíš podle ohlasu u kritiky a v médiích – z toho pohledu byly vrcholy sezóny výstavy Od země přes kopec do nebe... kurátora Jiřího Zemánka, Start Point 2006 nebo retrospektiva Martina Mainera, tedy výstavy, na které specielně přijelo až k nám na venkov spousta lidí,” říká ředitel galerie Marcel Fišer. Hned však doplňuje: “Když mluvím o ‚spoustě‘, tak jsou to řádově stovky.” Většina návštěvníků se podle něj rekrutuje z místních a z turistů. Přibývá prý ale také zájemců o výtvarné umění z Německa. “Je to logické – na hranice to je 30 km, do Regensburgu máme stejně daleko jako do Prahy,” dodává.

Východočeská galerie

Návštěvnost Východočeské galerie v Pardubicích loni činila necelých 16 tisíc lidí. Vrcholem celé výstavní sezóny byla podle tiskové mluvčí Šárky Zahálkové výstava Jakuba Schikanedera v samém závěru roku, kterou vidělo 3500 lidí, 50 denně. Druhou nejnavštěvovanější výstavou byla přehlídka současného umění ze sbírek regionálních francouzských muzeí. Výstavu s názvem Naturalia na jaře navštívilo 2600 diváků. Za očekáváním naopak prý zůstala výstava Petra Nikla a jeho přátel, kterou si přišlo prohlédnout méně než 1000 návštěvníků.